
Repairing a Damaged Reputation: My 
Advice to Rupert Murdoch 
 
Patrick Barrow argues that all is not lost for Rupert Murdoch in the wake 

of Hackgate. ‘Murdoch and his newspapers have become, increasingly, 

one of a gang of tabloid players all doing what everyone has long 

suspected, behaving badly. The rest, to the world at large, is detail. Right 

now, any decent advisor would be telling him that’ 

 

My advice to Rupert Murdoch: seize the initiative, the worst is over. 
Because, unfashionable though it may be to suggest it, Rupert 
Murdoch, CEO of News Corp, owner of disgraced and defunct 

Sunday tabloid the News of the World (NoW), eminence grise, bête noire and all round 
bad lot, may, just may, be out of the reputational woods. 
To examine why, and establish the basis of any advice he should be given, the 
evolution of allegations, events and happenstance need to be explained. 
Circumstances have changed from a point that once looked hopelessly bleak to a 
point where he may emerge with Mark Twain on his lips, ‘reports of his demise 
greatly exaggerated’. 
After the initial furore, and perhaps as much by luck as design, events have 
begun to run in his favour. Of course, unforeseeable revelations may arise and 
once again set him back, perhaps irredeemably. At the time of writing 
(December 2011) that is impossible to predict. But, like the skin beneath a scab, 
his reputation slowly re-knits, albeit with a very ugly scar. Because the debate is 
now moving on to wider issues of newspaper malpractice and has retreated from 
the public mind into one confined more and more within the self-interest of the 
media. 
Murdoch and his newspapers have become, increasingly, one of a gang of 
tabloid players all doing what everyone has long suspected, behaving badly. The 
rest, to the world at large, is detail. 
Right now, any decent advisor would be telling him that. 
 

The Damage Done 
This is not to say that his various reputations as newspaper magnate, successful 
businessman and associate of the powerful have not been damaged. They have. 
In fact, they have been damaged, stained and tainted to a point that, in much the 
same way as there is a corner of Tony Blair that is forever Iraq, the scandal of 

how the News of the World went rogue will be a chain shackled forever to the 
ankles of his personal history. 
His capacity to influence the powerful is greatly diminished. The politicians 
that so assiduously courted him have publicly disowned him and his executives. 
They are the devils with whom no one can be seen to dance. This applies not 
just in the UK epicentre of the scandal but across the Atlantic too where 
suggestions that phone hacking extended to victims of the 9/11 attacks 
provoked the emotions one would expect. American politicians angrily 



demanded criminal investigations under the Foreign Corrupt Practices Act. 
As a businessman, Murdoch’s reputation and fortunes have also suffered 
badly. At the most basic, he has lost Britain’s best-selling newspaper, closed 
down in the face of initial public outrage and the pressure exerted by advertisers 
desperate to distance themselves from the stink of disgrace. They deserted in 
droves. His then imminent attempt to purchase BSkyB simply died on the spot. 
Already the centre of a controversy in which Business Secretary Vince Cable was 

caught by a Daily Telegraph sting, the messy politics got messier. It became an 
untouchable and the bid was withdrawn (Goldfarb, Beales and Dixon 2011).1 

A doddering performance at the initial House of Commons Parliamentary 

Select Committee hearing into what had happened at the News of the World, 
raised questions over whether the once mighty Murdoch hand was quite as 
steady as it could and should be on the tiller of empire. Newscorp’s share price 
plummeted, major backers raised concerns over the fitness of son James 
Murdoch for continued business governance (Wilson 2011)2 and, it was 
reported, daughter Elisabeth was raising similar points with considerable 
vehemence. The very fabric of the intertwined Murdoch business and family, of 

which former NoW and Sun editor Rebekah Brooks was widely deemed to be 
part, seemed to be under threat. 
 

Turning the Tide – the News of the World Shut Down 
The advice now would surely be to move decisively, be bold and reassume 
command of events. Murdoch did exactly that. He shut down his best-selling 
UK paper. Those desperate firebreak attempts at first seemed to fail. First, the 

closing down of the News of the World was accompanied in seconds by 
suggestions on the various live feeds set up by rival media organisations that a 

Sun on Sunday would be up and running as soon as the dust settled. 
The failure to fire executives including Rebekah Wade, under whose editorial 
regime some of the worst excesses of hacking appeared to have occurred, was 
seen as an attempt only to use them as lightning conductors, drawing fire from 
the beleaguered Murdochs. Sacking them immediately would, of course, have 
instantly meant an accusation that they were scapegoats for greater Murdoch 

empire sins. A line already being used by the now redundant staff at the News of 

the World, embittered, angry and claiming themselves to be ‘all unspotted’ by 
previous practice. 
But Murdoch kept his nerve, even when cynicism reigned, himself apologising 
to the family of murdered schoolgirl Mille Dowler for the hacking of her phone, 
the single act which had propelled the scandal from marginal to general public 
opprobrium. 
 

Crisis Management – Human, Accessible, Credible 
If crisis management is about being human, accessible and credible, he had dealt 
with point one. A family man had apologised to a family and, albeit under 
duress, he had made himself accessible to parliamentary scrutiny, underlining 
once again his human credentials by professing himself ‘humbled’. Only 
‘credible’ remained. But, first, further sessions of parliamentary select 
committees loomed as disgruntled journalists promised further revelations on 
precisely who knew what and the Leveson Inquiry into media practice was 
announced, promising a drip, drip of allegations not only from journalists but 
from victims. 
 



Stakeholders Alienated 
That corrosive damage looked the more threatening for the sheer emotional 
weight it would carry. The Dowler family, the McCanns, themselves parents of a 
child lost in appalling circumstances, could not be dismissed as celebrities caught 
in the ambivalence of seeking media attention but wanting it only on their own 

self-serving terms. Worse, preliminary sessions of the Inquiry saw former Sun 
editor and Murdoch favourite Kelvin MacKenzie caricaturing the aggressive, 
unapologetic tabloid journalist. He condemned the inquiry as ‘ludicrous’, the 

political classes as ‘nauseating’ and proclaimed the Sun as ‘a bit of fun’. 
‘So, where is David Cameron today? Where is our great Prime Minister who 
ordered this ludicrous inquiry? After all, the only reason we are all here is due to 
one man’s action; Cameron's obsessive arse-kissing over the years of Rupert 
Murdoch. Tony Blair was pretty good, as was Brown. But Cameron was the 
Daddy,’ MacKenzie opined.3 For those to whom Murdoch’s reputation was 

forever wound about the Sun of the Eighties, this was a further piece of 
clinching evidence. 
Among those in the Labour Party weaned on the notion that their political 
exile during the Eighties and a good chunk of the Nineties was due to a ‘Tory 

press’ and ‘The Sun Wot Won It’, MacKenzie’s outburst was simple 
confirmation of undue political influence. Those included former Deputy Prime 
Minister John Prescott, himself a victim of hacking, and Tom Watson MP, longtime 
pursuer of all things Murdoch and prominent member of the select 
committee investigating him. 

Conservatives, fighting off the scandal associated with former NoW editor 
Andy Coulson’s role as David Cameron’s director of communications, must 
have been similarly unimpressed. Ditto the public whose view of political 
reputations, befouled by expense abuses revealed, ironically, through the pages 

of a newspaper, the Daily Telegraph, had been given a ringing endorsement. If 
two sets of stakeholders were being systematically alienated, a further one, the 
media, was not failing to take advantage of the opportunity a rival’s difficulties 
were presenting. 

Not satisfied with the demise of the News of the World, the Independent, 

meanwhile predicted Leveson would be the end of the Sun. ‘The past few days 

have been the worst that anyone can remember at the Sun, where there are 
genuine fears that the paper could follow its sister publication’s path to oblivion, 
taking its place among thousands of other defunct titles in the archive of the 
British Library,’ wrote journalist Ian Burrell.4 

 

Opportunity Presents Itself – Closing Down NoW Pays Out and Leveson 

Terms Favour Murdoch 
Rarely can Rupert Murdoch’s reputation have been at a lower ebb. And yet it is 
from here on that things have changed for Rupert Murdoch, presenting him – 
and any advisor – with an opportunity once again to take charge of his 
reputation. Take charge is classic advice, before events and competitors do so to 

your detriment. Firstly, whatever was now thrown at the News of World, the 
newspaper was dead. He had had the rogue beast put down. Flogging it further 
hardly mattered. There was, by now, also no sign of an imminent replacement. 
Had it ever been planned, that route was now cut off. 
Despite what must have been Murdoch’s worst fears, the circulations of other 

titles in the News International stable, including The Times and Sunday Times but 

more importantly the bigger selling tabloid Sun, either held up or reflected only 



the trend decline in newspaper circulation. Advertisers felt they were sufficiently 
free of contamination to hold on. Confidence was returning. That key element 
of the PR stakeholder map that is ‘business’ was keeping its faith in the 
reputation of Murdoch publications. 
Wade, arrested, questioned, kept in the limbo of a police investigation, 
resigned. In so doing, she took with her whatever sins she had committed. To 
those among the business stakeholders, the right executive changes were finally 
being made. And the terms of the Leveson Inquiry were announced. 
Importantly, their focus lay not on Rupert Murdoch, News International nor the 

News of the World but on press practice as a whole. 
Where News International is mentioned at all, it is as one of a host of media 
organisations whose behaviour was to be examined. Add to that an examination 
of the behaviour of the Metropolitan Police and politicians plus the brief to look 
at and recommend a regulatory regime, and suddenly Murdoch was only one 
face among a crowd in the dock.5 An advisor looking at the terms of reference 
would instantly have seen a chink of light. Counsel for the inquiry, Robert Jay 
QC, characterised phone hacking as ‘a thriving cottage industry’ in his opening 
remarks and helped almost straight away. He specifically included the now 

defunct News of the World as a part of that industry. But he had very soon 

implicated the Daily Mirror too. The names of Mirror reporters were found in the 
notebooks of Glenn Mulcaire, the man at the centre of phone hacking 
allegations, he revealed. 
Hugh Grant, inquiry witness, actor and long-time campaigner against press 

intrusion, fingered the Mail on Sunday. Comedian Steve Coogan, another 

celebrity witness, named the News of the World, still dead, in his testimony but 

added the Daily Mirror and the Daily Mail, alive and now issuing denials. The 
powerful testimony of Kate McCann, mother to missing daughter Madeleine, 

was bitterly critical of the News of the World and its final editor Clive Myler. But 

the News of the World had gone, the Daily Express, which accused her and her 
husband of having been so hard up as to sell their daughter, had not. Nor had 

the Daily Mail which knowingly printed a photograph of a girl seen in India 
suggesting it was Madeleine when the McCanns knew emphatically that it wasn’t 
her.6 The process was no longer about Murdoch. Or at least Murdoch alone. 

At about the same time, allegations brought by NoW journalists to a second 
hearing of the select committee suggesting that James Murdoch had known 

about and condoned hacking at the News of the World, were described as ‘less 
than compelling’ by Louise Mensch MP and committee member. For a second 
time, James Murdoch escaped a select committee without anyone finding a 
smoking gun. 
 

Stakeholders Reachable and Unreachable 
Tom Watson’s frustration was evident as he accused Murdoch Junior, saying: 
‘You must be the first mafia boss in history who didn't know he was running a 
criminal enterprise.’ It made a good sound bite and was widely reported but 
there was eye-rolling and tutting in the committee room and James Murdoch 
dismissed the remark with no further comment than it was ‘inappropriate’. A 
good advisor would now be pointing out what some, including perhaps those 
observing Watson, had already guessed; that a section of largely Labour 
politicians were appearing in that part of a classic stakeholder map which says 
‘those we cannot reach’. 

As NoW journalist Neville Thurlbeck, implicated in phone hacking by a 



transcript of an e-mail (for Neville) passed to the Guardian, said of examination 
by Watson: ‘My evidence did not fit the pre-ordained frame of his argument 
“I’m old Labour so Murdoch is a lying, capitalist bastard. Right, I’ve ticked that 
box”.’7 

And for now, one would advise, that didn’t matter. Exiled at least for now 
from power and reliant on a popular media to either return to it or be an 
effective opposition, the separation could only be temporary. 
Benefiting perhaps from his classical education, David Cameron had already 

alighted on the eternal rule of politics: nulli permanentes amici nulli permanentes inimici 

(no permanent friends, no permanent enemies) and used Murdoch’s Sun to 
appeal over the heads of public sector workers in advance of an imminent 
national strike. Rupert, one would be tempted to advise, it appears your 
reputation no longer puts off Prime Ministers. 
Elsewhere, the stakeholder position occupied simultaneously by media and 
competition had been forced into a corner by the terms of Leveson, forcing 
them to defend their perception of press freedom, and implicitly News 

International as part of the press. Guardian editor Alan Rusbridger, whose 

newspaper had revealed the misdeeds of Glenn Mulcaire and the News of the 

World, was in a particularly difficult position, telling Leveson: 
The coming period of examination of the press will doubtless be an 
uncomfortable one in some respects. We’re sure you will have in your 
mind the good things that journalists do which, more than ever, need 
protection as well as the work of the 99 per cent of British journalists who 
wouldn’t have a clue how to hack a phone and who don’t go to work to 
snoop into the private lives of others.8 

Simple maths tells you that this means 99 per cent of Murdoch journalists 

also. Simon Jenkins, columnist and former editor of The Times, rowed back 

further in an irascible performance on BBC Radio 4’s The Moral Maze. 

Conceding that the News of the World newsroom had been ‘systematically 
corrupted’, he went on to suggest that what followed ‘had been blown out of all 
proportion’ and that ‘no-one died’.9 

In fact, Milly Dowler had. And someone had hacked her phone as desperate 
attempts were made to find her. But that unfortunate fact remains an obstacle to 
a press now united in fear, less of Murdoch, than of the common enemy of 
regulation. Your enemy’s enemy, one would advise Rupert Murdoch, has just 
become your friend. 
 

Advice on Exploiting Circumstances – Guiding Regulation 
And, with those pieces in place, the final element of the crisis mantra ‘human, 
accessible, credible’ comes into play. Credibility hinges on believable behaviour 
and that requires action. In this, Murdoch can take the initiative. 
 

Truth and Reconciliation? 
It would be easy to suggest a truth and reconciliation exercise. A year zero 
approach, confessing all and everything in a way that lances the boil and 
expunges the opportunity for any further damaging accusations. ‘We know,’ 
would come the response, ‘we admitted it, conceded it and apologised for it.’ 

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Before forgiveness, true repentance. 
However, the ‘collateral damage’ from such an exercise would be colossal, 
dragging in informants, whistle-blowers, politicians and businessmen, soldiers, 
doctors, priests and prisoners. Murdoch journalists would never again be 



trusted, their discretion never relied upon, the relationships on which both 
Murdoch’s influence as a media magnate are based and on which journalistic 
operations can continue, would be blown. 
As an option, however attractive to the public it might be, would be deeply 
undesirable and, far from fixing Murdoch’s reputation, sink it without trace. 
 

Public Atonement, Informing a New Regulatory Process 
Others have suggested the endowment of chairs and academic positions in 
media and media ethics; an approach which has, in the past, worked to cleanse 
the reputations of US newspaper proprietors. But this is invisible, obscure, 
esoteric. A publicly sullied reputation needs public mending. What does remain 
open to him, however, is the regulatory process. 
This he can both influence and inform, construct and comply with and do so 
with an unbridled enthusiasm which leaves his commitment to reform open to 
no doubt. What one cannot change, embrace, would be the advice. To do that 
will demand an element of sacrifice. What information he chooses to yield up to 
Leveson and elsewhere to satisfy that, only he can know. That would, however, 
compromise the Murdoch family line that phone hacking and related bad 
practice was a matter of which they were largely unaware. 
Murdoch would suggest, and to a degree rightly, that the shutting down of an 

old established and profitable title such as the News of the World was sacrifice 
enough and certainly an explicit acknowledgement that what went on was 
wrong. Cynics will say that the market did the work. However, that can’t detract 
from the essential fact of its closure and that gives Murdoch a moral platform 
from which to operate in a way that rival titles now facing fire such as the 

Express and Mail cannot claim. 
Acknowledging the realities of both the newspaper market and the means 
which journalists use to extract information from those who would prefer to 
conceal it would be his first port of call. By getting this right, and Alan 
Rusbridger in the extract already used largely makes his case for him, he ensures 
the support of his rivals. The media stakeholder is bound back in. 
However, outside that he must be seen to administer justice to those in his 
empire who are in breach of whatever regulatory regime he helps construct. 
Prominent apologies must be published, journalists must be disciplined, even 

fired pour encourager les autres. This need not blunt the teeth of a rigorous Press. 

The Telegraph used a sting to trap Vince Cable and the chequebook to gain 

information on MPs’ expenses. The Times received a leaked internal report to 
blow the lid on the England rugby team’s disastrous 2011World Cup. Those are 
legitimate means of journalism. 
But, in instances where the law or whatever new code is broken, Murdoch 
newspapers must act swiftly, decisively and publicly. 
 

Who fronts up? 
Supplementary to this must be the regular appearance across the airwaves of 
Murdoch himself and senior journalists from his publications to state often and 
repeatedly their determination to be at the forefront a clean-up in journalism. 
The message must be clear. Reform is being driven from the top. Reputations 
are at stake. 
Precisely who fronts up is important. Rupert Murdoch must be more than the 
old man who looked so baffled by the select committee process. His son, James, 
now resigned from his News International board posts, is a man to be used 
sparingly. Not only is he inextricably linked to the investigation – his father has 



been well advised in assuming a background role that distances him from events 
in what remains a small part of his empire – but his Ivy League business school 
monotone is not engaging and less than the ‘human’ for which crisis 
management practice calls. His role would seem now largely over, a fact implicit 
in his departure from NI. 
New executives, trusted executives, if necessary poached from elsewhere 
would cleanse the face of Murdoch. 
 

In Murdoch We Trust 
Meanwhile, internally, there should be no illusion that the new regime is a nodand- 
a-wink refuge from due scrutiny. Management needs to enforce the headline 
behaviours unequivocally. The philosophy behind this is a simple one and it 
hinges on trust, the ultimate reputational marker. All that Murdoch now does 
must be an exercise in the re-establishment of trust in him and his media outlets. 
To politicians, this would illustrate that once again they may be seen in his 
company. To businessmen, it would reinforce confidence, de-risk investment 
and re-engage advertisers. To the public, a message of reform would reinforce 
behaviour that they had never really abandoned anyway – buying Murdoch 
newspapers. To competitive media, it would set a challenge to which they would 
be obliged to respond and to regulators and law makers, the idea of Murdoch as 
straight player would be hard to refute. 
 

Win. Win. 
For some, the building of a trusted Murdoch may be an uncrossable Rubicon 
but with the press collectively daubed with the brush of roguery, an honest 
villain may become the most attractive option. My final advice to Murdoch 
would be to embrace that inner villain. 
 

Notes 
1 See http://www.nytimes.com/2011/07/14/business/murdoch-discount-in-newscorp- 
stock.html?_r=1, accessed on 21 November 2011 
2 See 
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/medi 
a/8893060/Pirc-tells-BSkyB-investors-to-oust-James-Murdoch.html, accessed on 17 
November 2011 
3 See http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/phone-hacking/8823558/Phonehacking- 
Kelvin-MacKenzies-speech-in-full-to-Leveson-inquiry.html accessed on 22 
November 2011 
4 See http://blogs.independent.co.uk/2011/11/14/leveson-inquiry-could-this-be-theend- 
for-the-sun/, accessed on 14 November 2011 

Patrick Barrow 
35 
5 See http://www.levesoninquiry.org.uk/about/terms-of-reference/, accessed on 23 
November 2011 
6 See http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/leveson-inquiry/8911318/Leveson- 
Inquiry-I-wanted-to-climb-into-a-hole-I-felt-so-worthless-says-Kate-McCann.html, 
accessed on 27 November 2011 
7 See http://www.pressgazette.co.uk/story.asp?sectioncode=1&storycode=48263&c=1, 
accessed on 25 November 2011 
8 See http://www.guardian.co.uk/media/2011/nov/16/alan-rusbridger-statementleveson- 
inquiry?INTCMP=SRCH, accessed on 24 November 2011 
9 See http://www.bbc.co.uk/iplayer/console/b0174hs8, The Moral Maze, accessed on 
24 November 2011 

Note on the contributor 



Patrick Barrow has over twenty years’ experience in reputation management for 
corporations and individuals. He worked for BBC News during the Birt years and was 
head of corporate affairs for the Telegraph Group. Formerly Director General of the 
Public Relations Consultants Association (PRCA), the professional body for PR, he has 
also advised corporations across a wide range of sectors, particularly during crisis and 
transition. Currently running Reputation Communications, www.reputationcommunications.com he also blogs on 
reputational 
issues as Forsooth at www.forsooth.blog.co.uk. 

 

http://www.reputationcommunications.com/

